Suunnitteluosaamisen webinaari
Syksyn ensimmäinen webinaari oli 10.syyskuuta ja aiheena suunnitteluosaaminen.
Osaamistavoitteista tähän alueeseen kuului, että tiedän opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat. Ammatillisen opettajan työhön liittyy paljon eri asiakirjoja. Viralliset dokumentit ja säädökset ohjaavat suunnittelua ja yleensäkin työntekoa niinkuin muillakin aloilla. Allaolevaan kuvaan on koottu ryhmässämme esiin nousseet ammatilliseen opettajan työhön liittyvät dokumentit ja säädökset.
Amis-reformi on hanke, jonka tarkoituksena on uudistaa ammatillista koulutusta ja jonka lähtökohtana on opintojen osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys. Tämän myötä siis henkilökohtaistaminen on yksi tärkeä osa opintoja. Henkilökohtaistamisen prosessi ilmenee hyvin Opetushallituksen julkaisemasta allaolevasta kuviosta.
Henkilökohtaistamisen lisäksi opetuksen suunnittelussa on hyvin tärkeää, miten määrittelen opintojen ydinsisällön ja tähän apuna voi käyttää ydinainesanalyysia. Alla esimerkkinä kahvinkeitosta tehty ydinainesanalyysi.
Lisäksi suunnitteluun tietenkin liittyvät ohjaussuunnitelma ja sen hyödyntäminen opetuksessa.
Mitä ohjaus sitten onkaan?
Saatiin ryhmäläisten kanssa kokoon seuraavanlainen lista.
Moni yllämainitun listan asioista tuntuu minulle itsestäänselvyyksiltä oman työni kautta. Näistä lähes kaikki kun tulevat esiin omalla tavallaan myös varhaiskasvatuksessa työskennellessä. Siellä lasten ohjaus ja opetus on myös jatkuvaa ja vuorovaikutteista niin lapsen kuin vanhempien kanssa. Toiminta on aina suunniteltu lapsen oppiminen, kasvu ja kehitys huomioon ottaen. Varhaiskasvatuksessa pedagoginen vastuu ohjauksesta ja opetuksesta on varhaiskasvatuksen opettajilla, mutta myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja muu henkilöstö osallistuvat ohjaukseen kukin oman tehtävänkuvansa puitteissa. Ohjaus ja opetus alkaa hoidon alkaessa ja jatkuu edelleen esikouluun ja kouluun siirryttäessä.
Omassa työssäni ohjaussuunnitelma on verrattavissa varhaiskasvatussuunnitelmaan (Vasu). Vasu sisältää juurikin samat asiat kuin yllä on mainittuna ohjaussuunnitelmasta. Valtakunnallisella tasolla on Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ( Opetushallitus, 2016,Varhaiskasvatuksen perusteet) joiden pohjalta tehdään esimerkiksi paikallistasolla kaupungin oma varhaiskasvatussuunnitelma ja tätä soveltaen päiväkodin ja lasten omat varhaiskasvatussuunnitelmat. Näitä kaikkia arvioidaan jatkuvasti. Päiväkotitasolla vuosittain ja lapsen tasolla jatkuvasti.
Palaan myöhemmin opetusharjoittelun ammatillisessa oppilaitoksessa suoritettuani suunnitteluosaamisen liittämiseen ammatillisen opettajan työhön.
Tässä vielä linkit ohjaussuunnitelmiin ja materiaaleihin, joihin tutustuimme opetusta suunniteltaessa ja opetuksessa ja joita käytin tässä blogikirjoituksessa
Osaamistavoitteista tähän alueeseen kuului, että tiedän opetuksen ja ohjauksen suunnittelua ohjaavat asiakirjat. Ammatillisen opettajan työhön liittyy paljon eri asiakirjoja. Viralliset dokumentit ja säädökset ohjaavat suunnittelua ja yleensäkin työntekoa niinkuin muillakin aloilla. Allaolevaan kuvaan on koottu ryhmässämme esiin nousseet ammatilliseen opettajan työhön liittyvät dokumentit ja säädökset.
![]() |
Ammatillisen opettajan työhön liittyvät dokumentit ja säädökset |
![]() |
Henkilökohtaistaminen. (Oph, Reformista infopaketti ohjaajille.) |
Henkilökohtaistamisen lisäksi opetuksen suunnittelussa on hyvin tärkeää, miten määrittelen opintojen ydinsisällön ja tähän apuna voi käyttää ydinainesanalyysia. Alla esimerkkinä kahvinkeitosta tehty ydinainesanalyysi.
Lisäksi suunnitteluun tietenkin liittyvät ohjaussuunnitelma ja sen hyödyntäminen opetuksessa.
Mitä ohjaus sitten onkaan?
Saatiin ryhmäläisten kanssa kokoon seuraavanlainen lista.
Ohjaus on jatkuvaa ja vuorovaikutteista. Se on tavoitteellista toimintaa opiskelijan oppimisen, kasvun ja kehityksen tueksi. Ohjaus kuuluu kaikille oppilaitoksissa työskenteleville ( OPH, Hyvän Ohjauksen kriteerit). Opiskelijan ohjaustarve alkaa jo ennen opintoja opiskelijaksi hakeutuessa ja voi jatkua myös opintojen päätyttyä esimerkiksi jatko-opiskelijaksi siirtymiseen liittyvissä kysymyksissä tai työllistymiseen liittyen. Ohjauksella on aina alku-, keski- ja loppuvaihe. Jokaisella opiskelijalla on yksilöllinen ohjaustarve ja tähän liittyen henkilökohtaistaminen on erittäin tärkeässä roolissa. Ohjauksen muotoja on paljon muunmuassa Facebook, verkko-ohjaus/ etöohjaus, ryhmäohjaus, erilaiset opiskelijaoppaat, hops-lomakkeet ja kyselyt, infotilaisuudet yms.
Moni yllämainitun listan asioista tuntuu minulle itsestäänselvyyksiltä oman työni kautta. Näistä lähes kaikki kun tulevat esiin omalla tavallaan myös varhaiskasvatuksessa työskennellessä. Siellä lasten ohjaus ja opetus on myös jatkuvaa ja vuorovaikutteista niin lapsen kuin vanhempien kanssa. Toiminta on aina suunniteltu lapsen oppiminen, kasvu ja kehitys huomioon ottaen. Varhaiskasvatuksessa pedagoginen vastuu ohjauksesta ja opetuksesta on varhaiskasvatuksen opettajilla, mutta myös varhaiskasvatuksen lastenhoitajat ja muu henkilöstö osallistuvat ohjaukseen kukin oman tehtävänkuvansa puitteissa. Ohjaus ja opetus alkaa hoidon alkaessa ja jatkuu edelleen esikouluun ja kouluun siirryttäessä.
Mikä sitten on ohjaussuunnitelma?
Ohjaussuunnitelmaa kutsutaan opettajan työvälineeksi. Sen tarkoituksena on selventää, millaista ohjausta opiskelija saa opintojensa eri vaiheissa. Ohjaussuunnitelmassa kuvataan kuka oppilaitoksessa vastaa mistäkin ohjauksen osa-alueesta. Tarkoituksena on, että asiantuntijoiden eri roolit ja tehtävät tukevat ja vahvistavat toinen toisiaan. Ohjaussuunnitelmasta selviää myös ohjauksen tavoitteet ja toteutustavat/muodot. Ohjaussuunnitelmaa tulee lakiin perustuen arvioida ja päivittää säännöllisesti.
Ohjaussuunnitelmaa kutsutaan opettajan työvälineeksi. Sen tarkoituksena on selventää, millaista ohjausta opiskelija saa opintojensa eri vaiheissa. Ohjaussuunnitelmassa kuvataan kuka oppilaitoksessa vastaa mistäkin ohjauksen osa-alueesta. Tarkoituksena on, että asiantuntijoiden eri roolit ja tehtävät tukevat ja vahvistavat toinen toisiaan. Ohjaussuunnitelmasta selviää myös ohjauksen tavoitteet ja toteutustavat/muodot. Ohjaussuunnitelmaa tulee lakiin perustuen arvioida ja päivittää säännöllisesti.
Omassa työssäni ohjaussuunnitelma on verrattavissa varhaiskasvatussuunnitelmaan (Vasu). Vasu sisältää juurikin samat asiat kuin yllä on mainittuna ohjaussuunnitelmasta. Valtakunnallisella tasolla on Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ( Opetushallitus, 2016,Varhaiskasvatuksen perusteet) joiden pohjalta tehdään esimerkiksi paikallistasolla kaupungin oma varhaiskasvatussuunnitelma ja tätä soveltaen päiväkodin ja lasten omat varhaiskasvatussuunnitelmat. Näitä kaikkia arvioidaan jatkuvasti. Päiväkotitasolla vuosittain ja lapsen tasolla jatkuvasti.
Palaan myöhemmin opetusharjoittelun ammatillisessa oppilaitoksessa suoritettuani suunnitteluosaamisen liittämiseen ammatillisen opettajan työhön.
Tässä vielä linkit ohjaussuunnitelmiin ja materiaaleihin, joihin tutustuimme opetusta suunniteltaessa ja opetuksessa ja joita käytin tässä blogikirjoituksessa
OPH Hyvän ohjauksen kriteerit -pdf julkaisu
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980630#Pidp445893392
https://www.oph.fi/download/189707_infopaketti_reformista_ohjaajille.pdfhttps://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980630#Pidp445893392
Kommentit
Lähetä kommentti