Toteutusosaaminen - opetuksen ja ohjauksen eri muodot
Toteutusosaamisen webinaari ja sen suunnittelu toi esiin opettamiseen ja ohjaamiseen liittyvää jaottelua eri opetumuotojen välillä riippuen kohteesta/kohderyhmästä.
Opetusta ja ohjausta voidaan toteuttaa yksilölle tai erilaisille ryhmille.
Henkilökohtaisen opetuksen ja ohjauksen näkökulmaa mietittiin meidän oman hopsin ja sieltä tällä hetkellä nousseiden kysymysten kautta. Meidän kohdalla eniten keskustelun alla oli se, miten näytän osaamistani ja miten varmistan, että oma mielipiteeni tm. tulee kuulijan oikeinymmärretyksi. Lisäksi mietittiin myös oppimisprosessin dokumentointia ja blogin käyttöä dokumentoinnin välineenä. Henkilökohtaistaminen oli asia, joka itselle jäi mieleen. Henkilökohtaistamisella tarkoitetaan sitä, että jokaiselle opiskelijalle suunnitellaan ja toteutetaan omia tarpeita vastaava opintopolku. (OPH:n internet-sivut)
Pienryhmän opetuksen ja ohjauksen muotoja mietittiin väittelyn keinoin. Väittelyjen aiheina olivat palapelimalli, porinaryhmät ja lumipallotyöskentely. Meidän ryhmän väittelyn alla oli palapelimalli, joka oli meille jo hyvinkin tuttu aihe näistä ammatillisen opettajan opinnoista. Palapelimalliin olen viitannut myös aiemmassa blogikirjoituksessa.
Lisää pienryhmän opetuksen ja ohjauksen muotoja ja niiden kuvauksia on löydettävissä Oulun Ammatillisen Opettajakorkeakoulun Opetusmenetelmät- opetusmateriaalista.
Kolmas opetusmuoto on massaopetus, jolla tarkoitetaan samaa opetussisältöä suurelle opiskelijajoukolle. Opiskelijajoukko ei välttämättä ole määriteltävissä vaan opetusta voidaan suorittaa esimerkiksi internetin kautta. Ohjaus on yleisluontoista ja opetusta ei yksilöidä. Usein vuorovaikutuskin on vähäistä.
Massaopetukseen ja ohjaukseen tutustuttiin omiin kokemuksiin (ennakkotehtävä) perustuvan keskustelun kautta. Opiskelijaryhmästämme löytyi paljon erilaisia kokemuksia massaopetukseen liittyen niin opiskelija kuin opettajaroolista. Aihetta suunniteltaessa yksi suurimmista mietinnän aiheista ryhmällämme oli se, miten massa tässä yhteydessä määritellään. Päätimme lähteä toteuttamaan opetusta siitä näkökulmasta, että massa on laaja opiskelijajoukko ja suurempi kuin suuri ryhmä.
Mieleen painuvin tämän webinaarin annista oli opetusvideon teko määrittelemättömän kohderyhmän opetusta ja ohjausta tarkasteltaessa. Aika oli todella lyhyt, mutta tehtävä kuitenkin opetti, miten tärkeää on miettiä opetettavan aiheen ydin myös tuntemattomalle kohderyhmälle opetusta suunniteltaessa. Tietotekniikan avulla nykyään on mahdollisuudet toteutuksen suhteen vaikka ja mihin, joten suunnitteleminen on erittäin tärkeässä roolissa, jotta toteutus voi onnistua.
Päällimmäisenä mieleen aiheesta jäi opetuksen ja ohjauksen monipuolisuus ja se, miten tärkeää on joka kerta huomioida kohde tai kohderyhmä. Lisäksi uskon, että kaikki muodot ovat varmasti toimivia oikeanlaisissa tilanteissa ja oikeinkäytettyinä.
Jokaisessa opetuksen tai ohjauksen menetelmässä on varmasti myös haasteensa.
Miettiessä näitä webinaarin aiheita nykyisessä työssäni, on jälleen jopa hauska huomata, miten opetuksen ja ohjauksen muodot nousevat varhaiskasvatuksessakin esiin, vaikkei niihin siellä niin voimakkaasti aina kiinnitetä huomiota.
Henkilökohtainen ohjaus ja opetus huomioidaan jokaisen lapsen vasuun perustuen ja jokainen lapsi huomioidaan yksilönä ja jokaisen tarpeet, vahvuudet ja kehittymiskohteet ovat jatkuvasti tarkastelun alla.
Arki päiväkodissa on nykyään pitkälti pienryhmissä toimimista, välillä kahdenkymmenen ja välillä viiden lapsen kanssa. Menetelmät ovat tietenkin vielä lapsille sopivia ja pääsääntöisesti opettaja/aikuislähtöisiä, toki uusi varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa myös lapsilähtöiseen työskentelyyn ja lapsen äänen kuulemiseen.
Massaopetus ja määrittelemättömän kohderyhmän opetus ja ohjaus eivät ainakaan vielä juurikaan linkity omaan työhöni eli varhaiskasvatukseen ja hyvä niin.
Kirjoittelen toteutusosaamisesta myöhemmin lisää työharjoittelun suoritettuani, niin pystyn reflektoimaan opittuja asioita myös ammatillisen opettajan työhön.
Lähteet:
Opetusta ja ohjausta voidaan toteuttaa yksilölle tai erilaisille ryhmille.
Henkilökohtaisen opetuksen ja ohjauksen näkökulmaa mietittiin meidän oman hopsin ja sieltä tällä hetkellä nousseiden kysymysten kautta. Meidän kohdalla eniten keskustelun alla oli se, miten näytän osaamistani ja miten varmistan, että oma mielipiteeni tm. tulee kuulijan oikeinymmärretyksi. Lisäksi mietittiin myös oppimisprosessin dokumentointia ja blogin käyttöä dokumentoinnin välineenä. Henkilökohtaistaminen oli asia, joka itselle jäi mieleen. Henkilökohtaistamisella tarkoitetaan sitä, että jokaiselle opiskelijalle suunnitellaan ja toteutetaan omia tarpeita vastaava opintopolku. (OPH:n internet-sivut)
Pienryhmän opetuksen ja ohjauksen muotoja mietittiin väittelyn keinoin. Väittelyjen aiheina olivat palapelimalli, porinaryhmät ja lumipallotyöskentely. Meidän ryhmän väittelyn alla oli palapelimalli, joka oli meille jo hyvinkin tuttu aihe näistä ammatillisen opettajan opinnoista. Palapelimalliin olen viitannut myös aiemmassa blogikirjoituksessa.
Lisää pienryhmän opetuksen ja ohjauksen muotoja ja niiden kuvauksia on löydettävissä Oulun Ammatillisen Opettajakorkeakoulun Opetusmenetelmät- opetusmateriaalista.
Kolmas opetusmuoto on massaopetus, jolla tarkoitetaan samaa opetussisältöä suurelle opiskelijajoukolle. Opiskelijajoukko ei välttämättä ole määriteltävissä vaan opetusta voidaan suorittaa esimerkiksi internetin kautta. Ohjaus on yleisluontoista ja opetusta ei yksilöidä. Usein vuorovaikutuskin on vähäistä.
Massaopetukseen ja ohjaukseen tutustuttiin omiin kokemuksiin (ennakkotehtävä) perustuvan keskustelun kautta. Opiskelijaryhmästämme löytyi paljon erilaisia kokemuksia massaopetukseen liittyen niin opiskelija kuin opettajaroolista. Aihetta suunniteltaessa yksi suurimmista mietinnän aiheista ryhmällämme oli se, miten massa tässä yhteydessä määritellään. Päätimme lähteä toteuttamaan opetusta siitä näkökulmasta, että massa on laaja opiskelijajoukko ja suurempi kuin suuri ryhmä.
![]() |
Massaopetukseen liittyvän ennakkotehtävän antamia kokemuksia |
Mieleen painuvin tämän webinaarin annista oli opetusvideon teko määrittelemättömän kohderyhmän opetusta ja ohjausta tarkasteltaessa. Aika oli todella lyhyt, mutta tehtävä kuitenkin opetti, miten tärkeää on miettiä opetettavan aiheen ydin myös tuntemattomalle kohderyhmälle opetusta suunniteltaessa. Tietotekniikan avulla nykyään on mahdollisuudet toteutuksen suhteen vaikka ja mihin, joten suunnitteleminen on erittäin tärkeässä roolissa, jotta toteutus voi onnistua.
Päällimmäisenä mieleen aiheesta jäi opetuksen ja ohjauksen monipuolisuus ja se, miten tärkeää on joka kerta huomioida kohde tai kohderyhmä. Lisäksi uskon, että kaikki muodot ovat varmasti toimivia oikeanlaisissa tilanteissa ja oikeinkäytettyinä.
Jokaisessa opetuksen tai ohjauksen menetelmässä on varmasti myös haasteensa.
Miettiessä näitä webinaarin aiheita nykyisessä työssäni, on jälleen jopa hauska huomata, miten opetuksen ja ohjauksen muodot nousevat varhaiskasvatuksessakin esiin, vaikkei niihin siellä niin voimakkaasti aina kiinnitetä huomiota.
Henkilökohtainen ohjaus ja opetus huomioidaan jokaisen lapsen vasuun perustuen ja jokainen lapsi huomioidaan yksilönä ja jokaisen tarpeet, vahvuudet ja kehittymiskohteet ovat jatkuvasti tarkastelun alla.
Arki päiväkodissa on nykyään pitkälti pienryhmissä toimimista, välillä kahdenkymmenen ja välillä viiden lapsen kanssa. Menetelmät ovat tietenkin vielä lapsille sopivia ja pääsääntöisesti opettaja/aikuislähtöisiä, toki uusi varhaiskasvatussuunnitelma velvoittaa myös lapsilähtöiseen työskentelyyn ja lapsen äänen kuulemiseen.
Massaopetus ja määrittelemättömän kohderyhmän opetus ja ohjaus eivät ainakaan vielä juurikaan linkity omaan työhöni eli varhaiskasvatukseen ja hyvä niin.
Kirjoittelen toteutusosaamisesta myöhemmin lisää työharjoittelun suoritettuani, niin pystyn reflektoimaan opittuja asioita myös ammatillisen opettajan työhön.
Lähteet:
- OPH:n internetsivut, https://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/ammattikoulutus/henkilokohtaistaminen
- Oulun ammatillinen opettajakorkeakoulu, Opetusmenetelmät-opetusmateriaali http://www.oamk.fi/amok/oppimat/LO/Opetusmenetelmat06a/index.html
Kommentit
Lähetä kommentti