Lainsäädäntöosaamisen viidakko

Viimeisimmän webinaarin aiheena oli ammatillisen opettajan toimintaa ohjaava lainsäädäntö. Tavoitteena tällä webinaarilla oli, että ymmärrän opettajan toimintaa velvoittavan lainsäädännön ammatillisessa koulutuksessa.

Webinaari oli täynnä tärkeää ja ehkä hieman hankalastikin sisäistettävää tietoa eri lakipykälistä ja säännöksistä. Tärkeimpänä mieleen jäi, että monet eri lait liittyvät moniin eri tilanteisiin. Koska opettaminen on julkista toimintaa, on lakia tai lakeja noudatettava tarkoin. Yleiset lait sisältävät ja säätävät julkisen vallan käytössä sen, miten tehdään. Oppilaitoskohtaiset lait taas säätävät ja muokkaavat lopputulosta.

Ensimmäisen aihealueena webinaarissa oli hyvän hallinnon periaatteet ja opiskelijan oikeusturva. Nämä liittyvät hallintolakiin ja mieleeni jäi käsitteet palveluperiaate, neuvonta, hallinnon oikeusperiaatteet, kielenkäytön vaatimus ja viranomaisten yhteistyö. Nämä kaikki liittyvät myös tämänhetkiseen opettajan työhön varhaiskasvatuksessa, mutta ovat myös linkitettävissä ammatillisen opettajan työhön. Palveluperiaate tulee varhaiskasvatuksessa näkyviin palvelun ja toiminnan tiedottamisen kautta sekä esimerkiksi lapsen subjektiivisena oikeutena varhaiskasvatukseen. Ammatillisena opettajana toimiessani minun on huomioitava opiskelijoiden oikeudet mm.tietää opetuksen toimintatavat ja arvioinnin perusteet etukäteen. Neuvonta linkittyy ammatillisen opettajan työssä oppilaan ohjaukseen ja muunmuassa henkilökohtaistamiseen. Jokainen opiskelija on oikeutettu saamaan ohjausta sitä tarvittaessa tai pyydettäessä, mutta asiallisiin aikoihin ja asiallisia kanavia käyttäen. Hallinnon oikeusperiaatteet tulevat parhaiten ilmi ammatillisen opettajan työssä, kun opettaja huomioi kaikki opiskelijansa tasapuolisesti. Kielenkäytön vaatimus edellyttää opettajalta esimerkiksi opintomateriaalien tai opetussuunnitelmien käyttöä selkokielellä, jota kaikilla on mahdollisuus ymmärtää. On tärkeää, että kapulakieli selkeytetään ja lyhennetään kuuntelijoille helpommaksi ymmärtää. Kielen on myöskin oltava asiallista. Viranomaisten yhteistyötä on opettajan/oppilaitoksen työskentely muiden opiskelijaa ja hänen opintojaan koskevan viranomaisen kanssa. ( Finlex: Hallintolaki)

Toisena lakiosaamisen aiheena oli opiskelijan velvollisuudet ja opettajan vastuu työrauhan huolehtimisesta. Näihin liittyvät laki ammatillisesta koulutuksesta ja ammattikorkeakoululaki. Opiskelijan velvollisuutena on osallistua opetukseen, näyttöihin ja osaamisen osoituksiin, mikäli poissaoloille ei ole perusteltuja syitä. Opiskelijan on myös hoidettava tehtävänsä tunnollisesti ja käyttäydyttävä asiallisesti. Opiskelijaa koskee myös salassapitovelvollisuus esimerkiksi työharjoittelupaikallaan. Lisäksi opiskelijaa velvoitetaan huolehtimaan omalta osaltaan työrauhasta, henkilökohtaisen opetussuunnitelma päivittämisestä tarvittaessa, oman ajankäytön huolehtimisesta, omaisuutensa näyttämisestä ja luovuttamisesta pyydettäessä opettajalle ja osallistumaan huumetestaukseen opettajan kehoittaessa. (Finlex: Laki ammatillisesta koulutuksesta, OPH työrauha tavaksi)

Ammattikorkeakoululaista sekä ammatilliseen koulutukseen liittyvästä laista löytyvät pykälät: oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön, huumetestaus, kurinpito sekä menettely opiskeluoikeuden peruuttamista ja palauttamista koskevissa asioissa. Nämä kaikki liittyvät olennaisesti työrauhaan, joka vaikuttaa niin opettajan kuin opiskelijan työskentelyyn. Työrauhaa ei pystytä määrittelemään yksiselitteisesti ja opettajan ja oppilaan näkökulmista se voi olla hieman eri tavoin selitettävissä. Opettajalle työrauha tarkoittaa mahdollisuutta opettaa ilman asiattomia keskeytyksiä, hiljaisuutta työskenneltäessä, kannustavaa oppimisilmapiiriä, oppilaiden itsekuria itsenäisen opiskelun tilanteissa, henkilökunnan toimivia suhteita ja työtehtävien ristiriidattomuutta. Opiskelijalle työrauha tarkoittaa opiskelun esteetöntä sujumista, asianmukaista käyttäytymistä, oppimisympäristöä ilman väkivaltaa, kiusaamista ja häirintää, oppilaitoksen omaisuuden asianmukaista käsittelyä ja järjestyssääntöjen noudattamista. Lakien lisäksi myös erityisen suuri painoarvo on mielestäni  opettajan henkilökohtaisilla tavoilla ja mallin näyttämisellä oppilaille. ( Finlex: Ammattikorkeakoululaki, laki ammatillisesta koulutuksesta)

Kolmantena aiheena lakiosaamiseen liittyen oli salassapito ja tietosuoja. Yleisenä sääntönä on, että oppilaitoksessa olevat asiakirjat ovat julkisia, jos niiden julkisuutta ei ole lailla erikseen rajattu. (Finlex: Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta ) Julkisuus koskee tallennettua tietoa, kun taas salassapito myös tallentamatonta tietoa. Henkilörekisterien mm. opiskelijarekisterit sisältämien henkilötietojen salassapidon määrittelee julkisuuslaki, ei henkilötietolaki eli julkisten henkilötietojen luovuttamisessa rekisterin ulkopuolelle voi olla rajoitteita. Salassapidettäviä tietoja oppilaitoksissa ovat yhteystiedot, psykologiset testit, terveydentila ja sosiaalihuolto, oppilashuoltoa ja arviointia koskevat asiakirjat, yksityiselämä, varallisuus, yksityiset liike- ja ammattisalaisuudet ja opinnäyteaineisto. Salassapitovelvoisuus on voimassa myös saman oppilaitoksen sisällä niin, että ainoastaan ne, jotka tehtävissään tarvitsevat salassa pidettäviä tietoja, voivat niitä saada. ( Julkisuus ja tietosuoja opetustoimessa)
Oppilaitoksissa on muistettava, että kaikki sellainen tieto, joka on yhdistettävissä opiskelijaan, on henkilötieto esim valokuva ilman nimeä. Tietosuoja turvaa jokaiselle yksityisyyden ja jokaisen yksityiselämän. Yleisenä ohjenuorana eri lakien pohjalta on se, että opettajana voit järjestämässäsi opetuksessa käsitellä vain sitä tietoa opiskelijoistasi, mitä työtehtävässäsi tarvitset.
Henkilötietojen käsittelyyn kohdistuva uusi tietosuojalaki on tuloillaan. Tämä täydentäisi ja täsmentäisi EU:n toukokuussa asettamaa yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR). Uusi tietosuojalaki kumoaisi nykyisen henkilötietolain.

Tekijänoikeudet liittyvät myös ammatillisen opettajan lakiosaamisen osa-alueeseen. Opetuksessa on tärkeää tietää, miten voit opetusmateriaaleissa käyttää esimerkiksi kuvia, musiikkia, videoita tms. Aiheeseen liittyviä tärkeitä termejä ovat tekijänoikeus, käyttöehdot, kuvauslupa, teoskynnys, kopiointilupa, kuntalupa, tallennus- ja esityslupa. Tekijänoikeus tarkoittaa tekijän yksinoikeutta päättää teoksensa käytöstä. Muilla ei siis ole oikeutta käyttää teosta ilman tekijän lupaa. Käyttöehdot sanelevat teoksen käyttöön kohdistuvat säännöt. Julkisilla paikoilla kuvauslupaa ei tarvita, mutta muualla kyllä. Lisäksi kuvissa tunnistettavissa olevilta henkilöiltä on kysyttävä lupa kuvan käyttöön. Teoskynnys ylittyy, jos teos on tekijänsä itsenäinen ja omaperäinen tulos. Kopiointilupa, kuntalupa, tallennus- ja esityslupa liittyvät oppilaitoksessa esimerkiksi materiaalien kuten oppikirjojen kopioimiseen, musiikin esittämiseen, äänitteiden kopiointiin jne. (Tekijänoikeudet opettajan työssä.) Nämä asiat on tärkeä huomioida jo opetusta suunniteltaessa ja koen, että asioiden päivittäminen tietyin väliajoin ei ainakaan itselle ole pahitteeksi.

Tiukka paketti asiaa, mutta koen, että tämän myötä ammatillisen opettajan työtä koskeva lainsäädäntö
on hallussa.


Lähteet:

 https://tietosuoja.fi/etusivu

https://www.oph.fi/download/152370_julkisuus_ja_tietosuoja_opetustoimessa.pdf

 https://www.oph.fi/download/191819_julkisuus_ja_tiedonhallinta_opetustoimessa.pdf

 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434

 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170531?search[type]=pika&search[pika]=ammatillinen%20koulutus

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140932?search[type]=pika&search[pika]=ammattikorkeakoululaki

 https://www.oph.fi/download/121557_Tyorauha_tavaksi.pdf

http://www.oamk.fi/opinto-opas/application/files/7915/3925/3763/opas_opiskelijat.pdf

https://operight.fi/

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Monikulttuurisuutta ja kansainvälisyyttä, työelämää ja verkostoja

Kansainvälisyys kasvatus- ja ohjausalalla

Tutkimus- ja kehittämisosaaminen