Opetuksen suunnittelusta
Kohti opetusharjoittelua
Vihdoin ja viimein edessä kolkuttelee opetusharjoittelu. Sen alla on hyvä pohtia suunnitteluun ja toteutukseen liittyviä asioita.
Kasvatus- ja ohjausalalla niinkuin kaikilla muillakin aloilla on lähdettävä liikkeelle itseeni liittyvistä tavoitteista, jotka minulla on ajatellen opetettavaa asiaa eli mitä haluan? Tärkeimpänä itselle on tuoda opiskelijoille selkeä kuva opetettavasta asiasta kokemuksen ja tekemisen kautta, jotta opiskelijat saisivat mahdollisimman kosketuspintaa siihen, miten opetettava asia ilmenee arjessa ja tulevassa työelämässä. Jos vain mahdollista pyrin opettamaan asiat luovien menetelmien avulla, tietysti pitäen mielessä asiatavoitteet. Lisäksi dialogisuuden kannalta on myös mietittävä, mitä opiskelijat haluaa opetettavalta asialta. Vielä en ole opetettavaa ryhmää kohdannut, mutta aion kuulla heidän toiveitaan. On myös tehtävä selkeät tavoitteet, jotka vastaavat ammattitaitovaatimuksia.
Tulevassa opetusharjoittelupaikassa on käytössä toteutussuunnitelma, josta selviää ammattitaitovaatimukset ja koulutuksen sisältö ja toteutus yksityiskohtaisemmin. Lisäksi toteutussuunnitelmasta käy ilmi ammattitaidon osoittamistavat ja arviointiin liittyvät yksityiskohdat.
Toteutan harjoittelun Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla tutkinnon osassa, jossa sisällöt on suunniteltu ammattitaitovaatimuksia vastaaviksi osioiksi. Opetusta on siis strukturoitu jo jossakin määrin. Kohderyhmä ja ryhmäkoko ovat tiedossa. Minun ja ohjaavan opettajani vastuulla ovat Ammatillinen vuorovaikutus sekä Päivittäinen toiminta osiot. Olemme pilkkoneet nämä osiot vielä pienemmiksi aiheiksi ja näitä pienempiä aihekokonaisuuksia olisi tarkoitus lähteä itse suunnittelemaan ydinainesanalyysin avulla ja miettiä, mitä pedagogista mallia käytän vai käytänkö useampia. Lisäksi suunnitteluun kuuluu tavoitteiden ja teemojen miettimisen lisäksi teknisen toteutuksen ja visuaalisuuden miettiminen. Koska opiskelijat suuntaavat kohti kasvatus- ja ohjausalaa, käytän opetuksessa luultavasti paljon luovia menetelmiä. Arvioinnin toteutuksen miettiminen on myös tehtävä jo suunnitteluvaiheessa, sillä opiskelijoille on kerrottava tutkinnon osan alkaessa millaisia tehtäviä, tenttejä tm on luvassa.
Mielenkiinnolla matkaan kohti alkavaa opetusharjoittelua.
Kommentit
Lähetä kommentti